Edició 2022 > Programació + Activitats > Activitats Paral·leles > Jornades “El text a les Arts vives”

Jornades “El text a les Arts vives”

Jornades entorn a les Arts Vives

  • Lloc: Espai CCCC. Sala Permea
  • Data: Dimarts 27 i dimecres 28 de setembre de 2022
  • Horari: D`11:30h a 14:00h
  • Duració: Dos sesions (Total Hores 5) 
R:

La paraula (tradicionalment el text) ha constituït durant segles la base sobre la qual s’ha sostingut la tradició teatral i en part la seua transmissió. Independentment d’altres disciplines i d’altres formes de tradició i transmissió dins les arts escèniques, com ara les de la dansa o el circ, la paraula i la dramatúrgia (la literatura dramàtica) han estat al centre del fet teatral.

Amb antecedents que podem trobar a les avantguardes, algunes artistes escèniques, en els darrers quaranta o cinquanta anys, han construït dramatúrgies emprant la paraula com a una eina més del fet teatral o escènic, descentralitzant-la, o llevant a l’ús de la paraula l’assimilació a una història per explicar, amb inici, nus i desenllaç.

Aquestes jornades se centraran en l’ús que han fet les artistes de les arts vives de la paraula. Estaran coordinades, contextualitzades i guiades per Fernando Gandasegui, i hi participaran d’una banda i el primer dia Anto Rodríguez, qui presenta al Festival la seua peça Lo otro: el concierto, i d’una altra banda i el segon dia Sofia Asencio i Tomàs Aragay (Societat Doctor Alonso), els quals presentaran la seua peça Noche Cañón al Festival.

Accés lliure

Participants

FERNANDO GANDASEGUI

És artista, comissari i investigador en arts vives. Ha format part del col·lectiu PLAYdramaturgia i ha coordinat el Teatro Pradillo a Madrid. Ha codirigit La Plaza al Verano de Matadero i programes de residències i investigació al Centro Cultural de España a La Paz. Dona classes i tallers en diferents institucions com ara Pedagogías Invisibles o el Bar Yola del Festival Sâlmon/Graner, bar que regenta amb en Javier Cruz. He sigut artista resident a La Caldera, al CA2M, La Casa Encendida, Malavoadora o L’Estruch. El seu treball artístic forma part de la Col·lecció del CA2M i de l’Arxiu de creadors de Matadero i s’ha presentat a La Poderosa, l Festival TNT, Artium, CentroCentro, EACC, PHotoEspaña o Intermediae, entre d’altres institucions i també en altres espais independents com POLS. Ha coordinat projectes de comunicació per a festivals com a El lugar sin límites (Museo Reina Sofía-Centro Dramático Nacional) o ¿Qué puede un cuerpo? (La Casa Encendida), ha publicat catàlegs com Querer parecer noche (CA2M) i ha escrit programes de mà de Teatros del Canal o Conde Duque. Actualment codirigeix Teatron, on també publica al seu blog i és el comissari del festival Domingo per a La Casa Encendida.

ANTO RODRÍGUEZ

Es va formar en la pràctica i teoria de les arts escèniques contemporànies en l’ESAD d’Astúries. Entre els seus treballs destaca la pel·lícula-fantasma Frankenstein (millor llargmetratge asturià de la 51a edició del Festival Internacional de Cine de Gijón), el concert-karaoke Vivir en videoclip (producció del festival Los Veranos de la Villa), la peça escènica La traviata (estrenada en Teatro Pradillo i el Teatro Español de Madrid) o la conferència escènica Lo otro: el concierto.

Imparteix tallers i laboratoris de creació en arts escèniques, acompanyament de processos i metodologia de la investigació en arts en diferents contextos com, per exemple, el Màster en Pràctica Escènica i Cultura Visual de la UCLM i Artea a Madrid.

El seu treball ha sigut acollit en diferents contextos i institucions com: MNCARS, Facultat de Belles arts de Conca, Facultat de Belles arts de la UCM, Teatro Pradillo, Festival Qué Puede un Cuerpo, Teatros del Canal, Seminario Internacional La Situación, Teatro Español, La Poderosa, CND, Muestra Estatal de Teatro de Jalisco, MITAV de la Universidad Nacional de Colombia, Festival Los Veranos de la Villa, Conde Duque Madrid, etc.

SOCIETAT DOCTOR ALONSO

SOFIA ASENCIO (Elx, 1971)

Va estudiar dansa contemporània a l’Institut del Teatre de Barcelona. Va començar el seu camí professional en espectacles de revista musical i music hall, i després es va integrar en diverses companyies de dansa com la de Vicente Sáez, Lanónima Imperial, Mudances, General Elèctrica o la Cia. Acta.
El 2000 crea, al costat de Tomàs Aragay, la Societat Doctor Alonso, una plataforma escènica d’investigació i producció d’espectacles. El 2020 entra a formar part de l’equip curatorial del Festival Sâlmon 21 juntament amb Ariadna Rodríguez, Bea Fernández, Iñaki Alvárez i Dianelis Diéguez.

TOMÀS ARAGAY (Barcelona, 1968)

És un coreògraf i guionista de cinema. Va estudiar dramatúrgia i direcció escènica a l’Institut del Teatre. El 1996 va fundar el col·lectiu General Elèctrica amb Roger Bernat, que va deixar el 2001 per crear la Societat Doctor Alonso amb la coreògrafa Sofía Asencio. Ambdós han dirigir el festival MAPA (Maig, Art, Paisatge, Acció) a l’Alt Empordà. Ha organitzat nombroses coreografies combinant paraula, moviment i música, i ha obtingut el Primer Premi de Coreografia de l’XI Certamen Coreogràfic de Madrid (1997) i el Prix d’Auteur dels Rencontres Choregraphiques Internationales de Seine-Sant-Denis (1999).

Alhora, ha treballat com a guionista de cinema al costat del director Cesc Gay, amb qui ha escrit els guions de A la ciutat, per les que fou nominat al Goya al millor guió adaptat, i Truman (2016), pel qual varen obtenir el guardó. També ha escrit guions per a les sèries Jet Lag (2001) i Félix (2018).

Horari i lloc:

Subscriu-te al nostre newsletter

* indicates required